Ryanair gebruikt een nieuwe strategie: klantvriendelijker zijn. En die nieuwe aanpak werkt. “Als ik had geweten dat aardiger zijn voor klanten goed was voor het bedrijf dan was ik er al jaren eerder mee begonnen”, aldus topman Michael O’Leary.

Een minimale inrichting van de cabine, betalen voor alles dat je extra wil bovenop je gewone ticket of zelfs een boete als je zonder boarding pass op het vliegtuig verschijnt.

Erg klantvriendelijk kon je de aanpak van Ryanair de afgelopen jaren niet echt noemen. Maar het leverde wel een goedkope ticketprijs op: enkele tientallen euro’s voor vluchten binnen Europa.

Prijzenoorlog

Met die strategie werd Ryanair de op een na grootste luchtvaartmaatschappij van Europa, na Lufthansa. Maar de prijzenoorlog in de luchtvaart die losbarstte in 2013 vormde een bedreiging voor dat succes.

En dus moest er wat gebeuren. Ryanair-topman Michael O’Leary besloot onder andere de eisen van handbagage wat te versoepelen en de website gebruiksvriendelijker te maken. Ook verschillende andere kostenposten werden geschrapt en het personeel kreeg de instructie vriendelijker te zijn tegen klanten.

Groei

En die aanpak helpt dus. Waar de groei in passagiersaantal in 2013 nog bleef steken tussen de 1 en 3 procent, groeit deze dit jaar weer maandelijks met 10 procent of meer, schrijft The Wall Street Journal. En dankzij de lage olieprijs en bezuinigen wist Ryanair de kosten toch laag te houden.

Ryanair hoopt daarnaast met het vliegen op grotere vliegvelden, zoals Amsterdam, Brussel-Zaventem en Milaan-Malpensa, ook aan populariteit te winnen onder zakenreizigers.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl